ARTISTs IN RESIDENCE | FEBRUARY 2016
What Remains // Ciò che Resta
Henriikka Kontimo (*1981) è un artista visiva finlandese che predilige i medium di installazione, testo, disegno, video e performance. Le sue opere sono per lo più site-specific e spesso partecipative. Esse si incentrano intorno ai temi del linguaggio, della comunicazione, della mente e del comportamento umano. Durante la sua residenza alla Fusion Art Gallery ha esplorato temi quali i sensi, il piacere sensuale e la memoria: come si ha esperienza, si interpreta e si ricorda il mondo attraverso sensazioni fisiche. Nella mostra Henriikka presenta due nuove serie di lavori: Marginalia, un'installazione di testi in tre parti e Yantras, una serie di dipinti a tempera ispirati all’immaginario tantrico e medico. +++ Genese Grill Ciò Che Condividiamo (Creare e Trovare un Senso in un'Epoca di Alienazione) Attraverso la materialità siamo letteralmente in contatto con le strutture, i colori, gli spazi approssimativi e le dinamiche di ripetizione e differenza nel nostro mondo fisico condiviso. Anche se le nostre esperienze del reale sono necessariamente colorate, limitate o ampliate dalle nostre esperienze personali e lenti soggettive, non dobbiamo cedere alla disperazione alienata e a un rifiuto della possibilità di interpretazione da persona a persona, da lingua a lingua, da cultura a cultura , dal passato al presente al futuro. Considero il mio obiettivo di artista come lo strumento attraverso cui disegnare le soggettività variegate del pubblico all’interno di un regno di attenzione condivisa, almeno per un momento. Nonostante questo obiettivo sia necessariamente determinato dal mio occhio e dalla mia sensibilità (che facilmente possono non essere condivisi da chi ha gusti più minimalisti) spero di poter cogliere qualcosa di ciò che noi tutti condividiamo come esseri umani, dalla gioia al dolore, alla perdita, allo stupore e alla curiosità che rende la vita degna di essere vissuta. Un’ingenuità cosciente è in gioco, per esserne certi, un ascolto retrospettivo a un tempo in cui “sentimentalismo” non era ancora una parola distorta. Il Significato non è qualcosa che abbiamo bisogno di sovrimporre agli oggetti e agli eventi del mondo attraverso un po' di narrativa trascendente o alla morale; Il Significato è. Il Significato è inerente a ciò che è, il dato di fatto che il mondo E’. In aggiunta a questo significato intrinseco, questo Significato “al di là” degli esseri umani, la nostra risposta sensoriale e intellettuale ai fatti fisici del mondo ci fa sognare, immaginare e inventare sempre nuove celebrazioni e lamenti che gli altri riconosceranno. Questo è un discorso sviluppatosi nel corso dei millenni, dalle antiche pitture rupestri di oggi: l'uomo cerca di dare un senso al terrore e alla tenerezza del mondo. Noi non disperiamo, noi artisti e "soggetti creativi". Né ci inventiamo significati che tentano di torcere i fatti della natura: Gravità e Mortalità sono reali. Invece noi lavoriamo con quello che esiste e ci sforziamo di abbracciarlo. Come predicava Nietzsche, pratichiamo l’Amor fati - L'amore del destino/fato. Così anche le cose che faccio con le mie mani utilizzando carta, pigmenti, cere, fili, fuoco, terra, acqua e aria, svanirà, sgretolandosi e sciogliendosi in tempo utile. Questi mezzi sono già, per propria natura, fragili, imperfetti e già in gran parte dimenticati. |
What Remains
Henriikka Kontimo (b.1981) is a Finnish visual artist. She works with mediums of installation, text, drawing, video and performance. Her works are mostly site-specific and often participatory. They center around themes of language, communication, mind and human behavior. During her residency in Fusion Art Gallery she has been exploring themes of senses, sensual pleasure and memory: how one experiences, interprets and remembers the world through physical sensations. In the exhibition she presents two new series of work: Marginalia, a text-based installation in three parts and Yantras, a series of gouache paintings inspired by Tantric and medical imagery. +++ Genese Grill What We Share (Making and Finding Meaning in an Age of Alienation) Through materiality we are literally in TOUCH with the textures, the colors, the approximate spaces and dynamics of repetition and difference in our shared physical world. Although our experiences of the real are necessarily colored, limited, or expanded by our personal experiences and subjective lenses, we need not give in to alienated despair and a rejection of the possibility of translation from person to person, language to language, culture to culture, past to present to future. I see my task as artist to draw the variegated subjectivities of the audience into a realm of shared focus, at least for a moment. Although that focus is necessarily determined by my own eye and my sensibilities (which easily may not be shared by those with more minimalist tastes), I hope that I can capture something of what we all share as humans, something of the joy, pain, loss, wonder, and curiosity that makes life worth living. A conscious naiveté is in play, to be sure, a hearkening back to a time when sentimentality was not a dirty word. Meaning is not something that we need to superimpose on the objects and events of the world through some transcendental narrative or morality; Meaning is. Meaning is inherent in what is. In the fact that the world is. In addition to this inherent meaning, this meaning without humans, our sensory and intellectual response to the physical facts of the world makes us dream, imagine, and invent ever new celebrations and laments which others will recognize. This is a discourse over millennia, from the ancient cave paintings to today: humans trying to make sense of the terror and tenderness of the world. We do not despair, we artists and “creative subjects”. Nor do we invent meanings that attempt to twist the facts of nature: Gravity and Mortality are real. Instead, we work with what there is, and endeavor to embrace it. As Nietzsche preached, we practice “Amor fati”— Love of fate. Thus, also, the things that I make with my hands, out of paper, pigments, wax, string, fire, earth, water and air, will fade, crumble, dissolve in good time. They are already fragile, already very imperfect, already mostly forgotten. |
HENRIIKKA KONTIMO (FINLAND)
Work in progress-Feb. 2016
Go to Henriikka's website
Henriikka Kontimo (b.1981) is a Finnish visual artist. Kontimo gained her BA degree at the audiovisual department of the Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam, and her MFA degree at the time-based arts department of the Finnish Academy of Fine Arts, Helsinki. Kontimo works with mediums of installation, text, drawing, video and performance. Her works are mostly site-specific and often participatory. They center around themes of language, communication, mind and human behavior in a social context.
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GENESE GRILL (USA)
Apologia: Why Do We Write? — Genese Grill
Why do we write? Why bother to write? I remember the advent of Game Boy, the beginning of the current culture wherein the signal gesture is eyes downcast concentrating on some hand held device, and thinking, well, it’s all over now. Readers gone, illiterate sons, no point. But then my sons grew up to be writers and one persists. And we started the magazine (so that now, when I see someone bent over a phone, I think, ah! another reader — okay, wishful thinking). But the question persists, always persists — why write? Genese Grill, who in February contributed to Numéro Cinq her insightful and erudite essay on Marcel Proust and Robert Musil, herewith delivers an apologia (ancient form — nothing to do with apologizing) for writing, a passionate, persuasive, eloquent (not to mention well-written) defence of the realm of writing. Read it and rush to the barricades (or get out your laptop and start writing). This essay is the preface to a book of essays in progress. Genese (have I mentioned that she is an artist, also a scholar and a translator of Musil?) also created a room-sized hand-painted accordion book with one of the essays painted on the panels; we’ve included images of that as well (photos by Rebecca Mack). Because in this day and age, as we see over and over in Numéro Cinq, the word is art. (READ MORE) dg. |